شرایط لازم برای کاشت نهال پسته

جدیدترین اخبار استانها را در این وبلاگ بخوانید.

شرایط لازم برای کاشت نهال پسته

۲,۱۱۶ بازديد
پسته گیاهی است که از دیرباز در مناطق مختلف ایران کشت می شده است و در قسمت شمال شرقی ایران به ویژه در مرز افغانستان و ترکمنستان جنگل های پسته وجود دارد و درختان پسته در ایران در حدود 3 مورد کشت شده است. 4 هزار سال پیش و کاشته شد. در این مقاله سعی شده مطالب کاربردی به زبان ساده ارائه شود.
علاوه بری مطالعه این مطلب پیشنهاد میکنیم حتما مقاله جامع اکین نهال را در مورد انواع نهال پسته و کاشت آن را نیز در ادرس زیر مطالعه کنید.


آب و هوای مناسب برای نهال پسته
اولین قدم برای ساختن باغ پسته ، آگاهی دقیق از آب و هوای منطقه است و همه اقدامات باید برای آگاهی از آب و هوای منطقه انجام شود ، در غیر این صورت با خطر همراه است. سرمایه گذاری زیاد. خسارت قابل توجه ناشی از دمای سرد و اوایل بهار به محصولات پسته در برخی مناطق مستلزم بررسی دقیق برای انتخاب پرورش دهنده مناسب مناسب برای مناطق است. باران های بهاری ، یخبندان و بادهای گرم و خشک از نفوذ هوا جلوگیری می کند و رطوبت زیاد در طول فصل رشد باعث گسترش بیماری ها و آسیب های قارچی می شود. وزش باد شدید روی نهال ها تأثیر منفی می گذارد.
خصوصیات آب و خاک
خاک منبع رشد درختان و آب و جریان کلیه مواد مغذی (به جز کربن) و بزرگترین ماده گیاهی است که دلیل اصلی شکل گیری و رشد درختان است ، زیرا تفاوت آب و خاک ، شناخت دقیق از حقایق آب و خاک منجر به تصمیم گیری آگاهانه در انتخاب مکان باغ پسته می شود.
درخت پسته را می توان در اکثر خاک ها با اشکال و مواد دیگر به راحتی پرورش داد، بنابراین در خاک های حاصلخیز و شور نسبت به سایر درختان میوه تحمل بیشتری دارد، اما در سایه، کم عمق، سخت و سنگ های زیاد به خوبی ظاهر نمی شود. بهترین خاک برای پسته خاک شنی و لومی با زهکشی و هوای خوب است و با آب و خاک EC کم ، هر چه عمق و یکنواختی عمیق تر باشد ، رشد بهتر و بیشتر در تولید است. قرار دادن باغات پسته با آب و خاک خوب کارآمدتر و بازگشت سرمایه سریعتر است. تحمل پسته در برابر آب شور و شرایط خاک دلیل کاشت آنها در خاکهای فقیر و شور نیست ، بنابراین به دلیل ضعف خاک و افزایش شوری ، هر بار عملکرد کاهش می یابد.مساحت و باغ به تدریج کاهش می یابد.
علاوه بر آب و خاک سطحی ، وجود لایه های سخت ، نمک ها و قلیایی بودن خاک ، وجود یک لایه کاملا ماسه ای در زیر لایه رس ، سطح آب در آب (چاه ها) یا به عبارت دیگر ، میز با مقدار زیادی آب کشت پسته را محدود می کند قبل از کاشت باغ باید کارشناسان آب و خاک بررسی شود و اینکه آیا می توان عناصر محدود کننده را حذف کرد و شرایط را تنظیم کرد یا خیر سپس اصلاح شود و سپس کار کاشت باغ باید گرفته شود ، در غیر این صورت بهتر از کاشت باغ است.

اطلاعات جامع در مورد انواع نهال و خرید انواع نهال را میتوانید از طریق ادرس زیر پیگیری کیند.

https://akinnahal.com/خرید-نهال/

 

نحوه پرورش نهال پسته در گلدان
برای پرورش پسته در گلدان ، اولین و مهمترین مرحله این است که بذر یا نهالی را انتخاب کنید که برای کاشت سالم و ایمن باشد. نهال های پسته در گلدان باید دارای معیارهای زیر باشند تا استانداردهای مورد نیاز را برآورده کنند:
1. فرزندپروری نهال پسته

  1. تعیین سلامت نهال پسته (به معنی عاری از هرگونه بیماری و آفات).
  2. حداقل ارتفاع نهال پسته 30 سانتی متر و قطر 0.5-1 سانتی متر در 5 سانتی متر بالای تاج داشته باشید

4دارای یک تنه واحد برای نهال است

  1. نهال سالم (گاهی اوقات سرمازدگی در پاییز و بهار باعث آسیب به نهال و بخشی از شاخه های نهال پسته در حال رشد می شود).


مراحل کاشت درخت پسته در گلدان

1. در ابتدا و در مرحله اول کاشت از کیسه های سیاه با قطر 10-15 سانتی متر و ارتفاع 25-30 سانتی متر استفاده می شود.
2. گلدان مورد نظر را با خاک مناسب پر کنید. ساختار خاک گلدان مناسب برای پرورش پسته شامل 40٪ ماسه شیرین بعلاوه 40٪ خاک و 20٪ کود حیوانی به ویژه کود گاوی می باشد.
3. اگر با بذر می کارید، لازم است قبل از کاشت بذرها را خیس کنید و بکشید. البته توصیه ما برای پرورش پسته در گلدان استفاده از نهال پسته است. با کاشت بذر ، گاهی اوقات کیفیت گیاهان از بین می رود و زمان مورد نیاز برای کاشت نهال بیشتر می شود. بنابراین ، انتخاب پرورش دهندگان باکیفیت و با کیفیت بالا با دوره های نهال کوتاهتر ، استفاده از نهال پسته آماده مناسب و ضروری به نظر می رسد.
4. پس از جوانه زنی بذرها و حذف مواد مغذی ، آنها را در عمق 2-3 سانتی متری خاک قرار داده و با ماسه یا خاک اره پوشانده می شود.
توجه به این نکته ضروری است که بهترین زمان کاشت درخت پسته در گلدان اواخر زمستان و اوایل بهار است.

شرایط مورد نیاز برای پسته

خاک: ساختار خاک شامل دو ماسه ، دو ناحیه لومی مرغوب و یک قسمت کود ضعیف (بیشتر کود گاوی) یا خاک پوسیده برگ.
آبیاری: پسته در برابر خشکسالی و خشکسالی بسیار مقاوم است و نیاز به آبیاری کمی دارد.
دما: درختان پسته می توانند دمای بسیار شدید ، تا 20 درجه زیر صفر و دمای تابستان ، تا 45 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.
نور: پسته گیاهی دوستدار آفتاب است و نور مستقیم خورشید تاثیر عمده ای بر تولید آن دارد.

شناخت بیشتر پسته
پسته گیاهی دو پایه است ، بنابراین درختان نر و ماده این گیاه از هم فاصله دارند و بنابراین با کاشت بذر به جای پیوند ، نیمی از نهال ها نر و نیمی ماده می شوند. این گیاه درخت یا درختچه ای برگریز است و انواع زیادی دارد که از بین آنها فقط گونه های داخلی پسته (P.vera) دارای ارزش اقتصادی هستند. یکی از خصوصیات گیاه پسته سیاه داشتن برگ های ساده یا ترکیبی است.
درخت پسته نیز مانند سایر درختان میوه خونسرد بوده و به دلیل ریزش برگ در پاییز به برگ نیاز دارد. ساختار درخت پسته یکی از ریشه هایی است که تا مدت ها در برابر تشنگی مقاومت می کند. درختان پسته قبل از پنج سالگی میوه می دهند و در 12-10 سالگی به میوه های درشت می رسند.

منبع:

akinnahal

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.